ordlista

tjenare blogga.
nu är det jag som bloggar igen


nu vet ni vem det är jag talar om, en söt tjej i sina bästa år


skulle egentligen bloggat om sex på första dejten, för det är ju en viktig sak att ta upp här.
men jag känner att jag först måste skaffa lite mera kött på benen om ni fattar.
för man vill ju göra bra ifrån sig när det är viktiga saker som diskuteras.

därför skall jag skriva ett helt ovärt inlägg. men det var en läsare som ställde en fråga till mig.
den löd alltså. Hur pratar man i Grums?

Denna frågan är svår att besvara, men jag gör ett försök och skriver ner en grumsisk ordlista:

TjOck - Tjock, detta ord stavas precis lika. Men det grumsiska ordet uttalar man med O och det svenska ordet säger man ju tjÅck.

Brunnt - Brunt, man säger helt enkelt brunt fast man snabbar upp det en aning.

Va blire? - Vad blir det?
kanske används någon annanstans också. men vanligt här iallafall.

Vaaart - Varmt , inte vart nu då, utan varmt på riktigt grumskbonniska. som helt enkelt betyder varmt.

Spörs - det märks svårare än så va inte det

jalé - gärde/äng
även detta ett ord på riktigt grov grumska

töligt - tråkigt


skvatt - blev rädd här krävs fan en förklaring, kan detta ord vara värmländskt? endel har hört det och andra inte, det är fan det sjukaste, hur förklarar man egentligen skvatt? hoppa till, blev rädd, drog i magen. ah, man skvatt helt enkelt, som man gör när någon skrämmer en..

nog om ordlistan.
tänker faktiskt gå och lägga mig nu, för jag är trött.
hoppas bara det går bra med henny, fick lite rapporter om ett sjukhus besök, det låter inte bra alls.
förhoppningsvis får vi alla ett gott besked imorgon.
och imorn kommer inlägget som jag har lovat

godnatt kära läsare


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0